Op donderdag 15 mei van 14.30-16.30 uur is er een bijeenkomst over het Doperdom NÚ in de Doopsgezinde kerk, Hoofdweg Westzijde 691, 2131 BC Hoofddorp.
Op deze tweede bijeenkomst olv ds Paul F. Thimm proberen we de zeven zogenaamde Schleitheimer-artikelen te formuleren in ónze tijd.
De Schleitheimer-artikelen zijn vastgesteld in 1527 onder leiding van Michael Sattler, ex-prior uit een RK klooster. Je kunt de artikelen dan ook lezen als een soort kerk- of kloosterorde. Het is geen geloofsbelijdenis. De artikelen laten ons iets zien over het ontstaan van het Doperdom en onze geschiedenis.
Het taalgebruik is anders. Erg Bijbels, het is nieuw dat je zelf de Bijbel kunt lezen. Het taalgebruik is soms scherp. Geen wonder als je je realiseert dat de Dopers een vervolgde minderheid zijn, bedreigd van binnen- en buitenaf, die zich moet onderscheiden van anderen.
1e: DOOP. Zonden weggenomen door Christus, dat mag je zien als bevrijdend! Je volgde een verkeerde richting, die je weghoudt van je bestemming. De volwassendoop wordt met heel veel Bijbelteksten ondersteund.
2e: BAN. In onze ogen heel zwart-wit, maar dat krijg je in een bedreigende situatie. Vergelijk het maar met WO II. Aan de andere kant is de vermaning Bijbels en humaan. Jezus zocht ook of juist de uitgestotenen op (bijv. Zacheüs).
3e: AVONDMAAL. Je moet tevoren verenigd zijn. Dat is nodig voor de veiligheid. De taal is scherp. Duivel is een scheldwoord!
4e: AFZONDERING van het kwaad. Ook hier scherpe taal.
5e: HERDERS moeten van onbesproken gedrag zijn en machtsmisbruik wordt gestraft.
6e: ZWAARD De Schleitheimers gebruikten geen geweld. Ze kónden ook niet deelnemen aan de overheid = geweld.
7e: Christus verbiedt de zijnen elke eed.
WAT VINDEN WIJ NÚ DE BASIS VAN DOOPSGEZIND ZIJN?
Van harte uitgenodigd.
Lees het artikel ook op https://dghaarlemmermeer.doopsgezind.nl/agenda/500-jaar-doperdom-toen-en-nu/